Winterdip
2 november 2019
  • 164
  • 1
by admin

Wintertijd: de dagen worden korter, lichten moeten vaker aan, de warmte van je bed is weer aantrekkelijk, net als de bank met een dekentje en een warme kop koffie of thee. Maar ook (extreme) vermoeidheid, minder energie en prikkelbaar zijn liggen op de loer. Je kent dit vast ook onder de noemer winterdip. In mijn vlog ben ik er al op ingegaan, omdat veel mensen dit herkennen.

Wat is het nu eigenlijk: Een winterdip (of najaarsdip)? En belangrijker nog: wat kun je doen om je minder lusteloos te voelen? Ik leg je er graag meer over uit. Wil je liever een uitgebreid, persoonlijk advies, neem dan contact op.

Circadiaans ritme

Gedurende de 24 uren in een dag, zijn er verschillende processen in ons lichaam die actief worden door stoffen die vrijkomen door een chemische reactie die weer wordt aangestuurd door onze hormonen. Dit heet het circadiaans ritme. Zo breekt bijvoorbeeld daglicht ons melatonine af, waardoor we energie krijgen. Terwijl melatonine juist wordt aangemaakt wanneer het donker wordt en we daarom moe worden.

Doordat we in de winter minder daglicht zien, wijkt ons traditionele ritme van opstaan, naar het werk gaan en naar bed gaan af van het circadiaans ritme. We staan bijvoorbeeld op en gaan aan het werk terwijl het donker is, terwijl ons lichaam dan nog geen energie heeft kunnen opdoen vanuit het daglicht. In de winterperiode doen we dus dingen die ons lichaam van nature niet gewend is om op die tijdstippen te doen. Ons normale ritme vraagt daarom meer energie van ons lichaam, waardoor er minder over blijft voor andere zaken.

Vermoeidheid, lusteloosheid en een prikkelbare reactie zijn vaak het gevolg. Dat komt vooral omdat wij in eenzelfde ritme door willen blijven gaan, terwijl dit meer energie kost dan voorheen. Een winterdip word je dus niet aangepraat, het is bewezen dat deze bestaat. Hoewel je niet direct in een echte dip beland, heeft iedereen in meerdere of mindere mate last van vermoeidheid en lusteloosheid. Het wordt pas een echte dip wanneer je steeds aan de winterdip zit te denken en ‘bewijzen’ zoekt die bevestigen dat je in een winterdip zit.

Licht opvangen en mijden

Gelukkig is het vrij eeenvoudig om hier iets aan te doen en het bij een winterdipje te laten. Juist in de periode waarin het veel donker is, is het belangrijk om ’s morgens zoveel mogelijk (dag)licht op te vangen, terwijl we ’s avonds juist licht (van met name beeldschermen) moeten mijden.

Daarbij geldt: hoe meer (of juist minder) licht, hoe beter. Ter vergelijking: kunstlicht heeft een gemiddelde sterkte van 500 lux, terwijl een zomerdag buiten wel 100.000 lux oplevert.

Dus: kun je ’s morgens later beginnen en zo nog wat daglicht zien? Doe dat dan. Of las ’s morgens een korte pauze in om buiten een luchtje te scheppen en wat daglicht op te vangen. Zorg er verder voor dat je ’s avonds uitgerust gaat slapen, door zo min mogelijk beeldschermen te bekijken of zet in ieder geval de lichtintensiteit minder hoog. En kijk zeker geen spannende film of game in de avond voor het slapen gaan, want daarbij komt adrenaline vrij, wat ons juist weer extra energie geeft.

Actief bezig zijn

Adrenaline komt ook vrij wanneer je sport en actief bezig bent. Daarom is het belangrijk om tijdens de donkere dagen te (blijven) sporten. Zo zorg je ervoor dat de stof die je energie geeft, wordt vrij gemaakt in je lichaam. Kies er daarbij voor om liever drie keer per week kort te sporten, dan een keer per week lang achter elkaar. Op deze manier komt het hormoon endorfine namelijk vaker vrij. En deze stof geeft je een gelukkig gevoel. Het vrijkomen van endorfine stimuleer je nog meer wanneer je een sport beoefent van middellange duur en intensiteit. Sporten die je een uur kunt volhouden zonder dat het enorm veel inspanning kost en bij voorkeur van ritmische aard zijn zoals hardlopen, roeien of fietsen hebben het grootste effect.

Eet meervoudige suikers

Ook het eten van de juiste voeding helpt je om meer energie te krijgen. Door het eten van meervoudige suikers, voeding met koolhydraten, krijg je meer energie. Eet daarom bijvoorbeeld gerechten met pasta en brood in de winterperiode. Enkelvoudige suikers, zoals in snoep en koek, dien je juist zoveel mogelijk te vermijden. Deze suikers zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Je lichaam raakt hierdoor uit balans en dit geeft je een vermoeid gevoel.

Heb je wel eens gedacht aan havermout als heerlijke winterkost? Havermout barst van de vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en geeft je voor langere tijd energie. Heerlijke recepten vind je bijvoorbeeld hier.

Persoonlijk advies

Ga lekker aan de slag met de genoemde tips om deze winter meer energie over te houden. Wil je aanvullende tips of een persoonlijk advies? Neem dan contact op. Ik help je vraag verder met een persoonlijk beweeg- of voedingsschema.

1 Comment

  1. Max Hutting
    3 november 2019 at 20:43

    Interessant stuk met handige tips!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

×