30 december 2019
  • 394
  • 0
by admin

Laat je goede voornemens slagen!

2020 is begonnen! Nu er weer een nieuw, fris jaar voor ons ligt, hoor ik in mijn omgeving het ene na het andere goede voornemen voorbij komen. Met de vaste overtuiging dat het in 2020 echt gaat gebeuren. Ikzelf wil graag een betere balans tussen werk en privé realiseren. Als ondernemer blijft dat mijn uitdaging. Maar hoe zorgen we er nu voor dat jouw en mijn voornemens echt slagen? Doe je mee?

Een goed voornemen is vaak een verandering van gedrag:
gezonder eten, minder op de telefoon zitten, meer sporten, vroeger naar bed, meer tijd maken voor jezelf,; allemaal gedrag wat er de afgelopen jaren is ingesleten. Gedrag waarvan we vaak niet eens meer doorhebben dat we het doen, onbewust gedrag. Totdat we ons er bewust van worden. En dat moment is nu gekomen. Vanaf nu willen we dit gedrag (het liefst heel rigoureus) veranderen.

Periode van wilskracht en doorzettingsvermogen
Ingesleten gedrag verander je niet van de ene op de andere dag. We hebben er jaren over gedaan om er een gewoonte van te maken. Het zal daarom wilskracht en doorzettingsvermogen vragen om het vanaf nu anders te gaan doen. Wilskracht en doorzettingsvermogen vragen veel van ons. We houden dit daarom maar een beperkte tijd vol. Om onze goede voornemens echt te laten slagen, moeten we verder kijken dan alleen de periode waarop we op wilskracht iets bereiken. We zullen ons gedrag op de lange termijn moeten veranderen.

Gedragsverandering in kleine stapjes
Bij gedragsverandering is het belangrijk om niet (alleen) bezig te zijn met het eindresultaat. Het gaat om de kleine stappen die je dagelijks zet om tot het eindresultaat te komen. Maak daarom een stappenplan, schrijf dit op en zet hierin wat je iedere dag anders gaat doen. Zorg ervoor dat je dit concreet maakt: wat eet je vandaag, hoe laat ga je naar bed en hoeveel rondjes loop je hard?

Door deze stappen op te schrijven, maak je zichtbaar wat je wilt doen. Hang je stappenplan op, of deel hem met iemand die je steunt, zodat je jezelf blijft herinneren aan de stappen die je gaat zetten. Iedere dag weer.

Wees je bewust van je triggers
95% van ons gedrag doen we onbewust, het zijn onze gewoonten. Bijvoorbeeld in de supermarkt, wanneer we onze boodschappen doen. Vaak kiezen we hierbij voor dezelfde producten. Maar ook wanneer we de auto pakken naar een vriend(in) die op 10 minuten fietsen woont. Of bijvoorbeeld wanneer we door onze online aankopen maar niet aan sparen toekomen. Gewoonten waar we niet bewust bij nadenken, maar die we wel doen.

Wanneer we ons gedrag willen veranderen, is het belangrijk dat we ons bewust zijn van deze onbewuste gedragingen. De meeste goede voornemens stranden wanneer we ons minder bewust zijn van ons voornemen en het doorzettingsvermogen afneemt. Daarnaast kent iedere verandering ups en downs. Doordat je je buiten je comfortzone begeeft, zijn er perioden (soms van weken tot maanden) dat je je onprettig voelt. Angst, onzekerheid en twijfel zijn hierbij heel normaal. Ook slaaptekort, weinig lichaamsbeweging en stress beïnvloeden ons bewuste gedrag op een negatieve manier. Zij zorgen voor minder focus en aandacht. Terwijl dat juist heel belangrijk is. Zeker in het begin van een veranderingsproces.

Benoem daarom in je stappenplan ook de triggers die ervoor zorgen dat je in je oude gedrag vervalt en bedenk hiervoor (indien mogelijk) een alternatief. Maak bijvoorbeeld een boodschappenlijstje met gezonde producten en houd je hier aan wanneer je naar de supermarkt gaat, neem niet automatisch de auto, maar pak de fiets voor korte afstanden. En spaar automatisch op je bankrekening en schrijf dit bedrag niet meer terug naar je lopende rekening. Zorg daarnaast voor voldoende slaap, lichaamsbeweging en zo min mogelijk stress.

Veel succes met je goede voornemens!
Kortom, je goede voornemen echt laten slagen doe je door je gedrag op de lange termijn aan te passen: ups en downs horen hier bij. Gedragsverandering begint met bewust worden van je huidige, voornamelijk onbewuste, gedrag en een concreet stappenplan, met dagelijkse stappen, om dit te veranderen. Wees niet te veel bezig met het eindresultaat., maar concentreer je op de korte, dagelijkse resultaten. Veranderen doe je altijd in het nu, de resultaten komen dan vanzelf

Veel succes!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

×