22 juli 2020
  • 55
  • 0

Zomervakantie; de start van een nieuw begin

Is jouw zomervakantie al begonnen? Minder verplichtingen en lekker veel vrije tijd. Het is een periode waar ik altijd graag naar uitkijk. En niet alleen hierom. De zomervakantie is voor mij de ideale tijd om na te denken. Zo halverwege het jaar blik ik terug op de eerste helft van het jaar. Maar ik stel ook nieuwe doelen voor het komende half jaar. De zomervakantie is immers de uitgelezen kans om het heft in eigen hand te nemen en een begin te maken met (nieuwe) rituelen in je dagelijkse structuur. Doe je mee? 

Nieuwe doelen stellen

Wanneer je het tijd vindt om het roer om te gooien, moet je voor jezelf eerst duidelijk hebben waar je naartoe wilt werken. Je doel bepalen dus. Het is belangrijk te bepalen waarom dit doel zo belangrijk voor je is (wat het je brengt) en wat je bereid bent om hiervoor te doen en laten.

Kom je tot de conclusie dat je niet (voldoende) bereid bent om te werken aan je doel? Dan is het antwoord simpel:  begin er niet aan. 

Pas wanneer je voldoende motivatie hebt om je doel te bereiken en bereid bent hier gericht naartoe te werken, zul je je doel kunnen behalen. Bepaalde gewoonten in je leven hebben zich in jaren geworteld in je dagelijkse structuur, het vergt dus (vooral in het begin) motivatie en doorzettingsvermogen. Onderweg kom je namelijk obstabels tegen en wanneer je motivatie niet groot genoeg is, zul je op dat moment afhaken en je doel dus niet bereiken.

Hulpmiddelen om je doelen te halen

Begin je nieuwe rituelen niet na de vakantie.  Maar start gewoon nu. In je vakantie!

Kies een vast moment op de dag of in de week waarop je je bezig houdt met dit nieuwe ritueel. Dus zorg voor een gezonde maaltijd, start met een work-out, en doe dingen die jouw doel in de weg staan juist niet, zoals: te snel de auto pakken of je boodschappenlijst vullen met ongezonde producten. Doorbreek je vaste gewoonte door op een vast moment een nieuwe gewoonte hiervoor in de plaats te zetten. En zorg dat je deze gewoonte dagelijks of wekelijks herhaalt. Het liefst op een moment waarop je deze gewoonte ook kunt herhalen in je dagelijkse routine na de vakantie.

Wanneer je start tijdens je vakantie wen je rustig aan je nieuwe gewoonte, op een moment waarop je veel tijd hebt om hierbij stil te staan en is het gemakkelijker deze nieuwe gewoonte blijvend toe te passen in je dagelijkse routine, na de vakantie.

Ga op onderzoek uit

Neem tijdens je vakantie ook de tijd om op onderzoek uit te gaan en bepaal welke trainer/coach, sport, trainingsschema of voedingsschema voor jou haalbaar en effectief is. Het voordeel hiervan is dat je tijdens je vakantie de tijd hebt om te ontdekken hoe lang bijvoorbeeld het maken van een gezonde maaltijd kost, of dat je nieuwe sportactiviteiten in het begin misschien meer spierpijn veroorzaken dan gedacht. 

Tip: aan de hand van onze gratis health check  kun je alvast kijken hoe je er nu voor staat!

Kom je er zelf niet uit, zoek dan hulp en neem contact op. Want soms is het fijn wanneer je iemand hebt die je op weg kan helpen. Zo iemand helpt je ook op de momenten dat je eigen motivatie minder wordt. 85% van de mensen met sportieve voornemens op 1 januari zijn op 1 maart gestopt. Een coach helpt je hier doorheen te komen. 

Heb je deze blog tot dit punt uitgelezen? Dan is jouw motivatie om een nieuw ritueel in je leven te introduceren groot genoeg. Maak hier gebruik van en start nu!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

×