8 maart 2020
  • 65
  • 0

Een gezonde leefstijl zit ‘m in de kleine dingen

Hou jij ook zo van kadootjes? Wist je dat het beste kado dat je jezelf kunt geven een gezonde leefstijl is? Het geeft je voor lange tijd een goed gevoel, je voelt je fysiek lekker en je ontwikkelt een positieve levenshouding.

Dus start niet direct  met  grootse veranderingen, je gezonde leefstijl verandering start met het doorbreken van kleine, onbewuste en vaak gemakzuchtige patronen. Bewust keuzes maken.

Wanneer je iets wilt veranderen, zul je je er eerst bewust van moeten worden. Je leeft je leven vaak al jaren zonder er bewust bij na te denken. Dat geldt ook voor je ongewenste gedrag. Pas wanneer je hier over nadenkt, besef je dat je dit gedrag wilt veranderen.

Ongewenst gedrag veranderen

Vaak is je gewenste gedrag het tegenovergestelde van je ongewenste gedrag. We gaan met het eindresultaat in gedachte aan de slag met alles wat er toe bijdraagt om het gewenste gedrag te behalen. We letten bijvoorbeeld niet alleen op onze voeding, maar gaan óók sporten of we gaan minder snoepen en óók stoppen met roken. Deze leefstijl veranderingen leiden binnen niet al te lange tijd tot mentale weerstand. Een (te) grote leefstijl verandering brengt onzekerheid en emoties met zich mee. Wanneer deze (te) groot worden, val je (deels) terug in je oude patroon. Hierdoor raak je teleurgesteld, verlies je je motivatie en ga je verder waar je gebleven was: onbewust (ongewenst) gedrag vertonen.

Bewuste keuzes maken

Een gezonde leefstijl gaat niet over de grootse veranderingen. Wanneer je duurzaam resultaat wilt, focus je je juist op de kleine, dagelijkse dingen. Dingen waar je dagelijks een keuze in kunt maken: Haal je je auto door de carwash heen, of poets je ‘m zelf? Breng je je kind lopend of fietsend naar school, of pak je de auto? Stofzuig je je huis vandaag, of laat je het liggen voor de hulp die maandag komt? Neem je de trap of de lift?

Ongemerkt calorieën verbranden

Wanneer je bewust kiest voor gezonde voeding kun je een overvloed aan calorieën voorkomen, waar je niet voor naar de sportschool hoeft. Met een half uurtje fietsen verbrand je bijvoorbeeld zo’n 250 – 300 kcal, afhankelijk van leeftijd, geslacht en lichaamsgewicht

Gezonde varianten inpassen in je dagelijkse structuur heeft een enorm effect op je leefstijl. Onbewust wordt het namelijk steeds gewoner om voor de gezonde variant te kiezen. Bewuste keuzes maken in je voeding, levert je dagelijks al snel 300 kcal per dag op. Combineer je extra beweging met gezonde keuzes in je voeding, dan beperk je het aantal kcal tot zo’n 600 kcal per dag! Dat staat gelijk aan een pittige cardio- of krachttraining!

 

Gezonde leefstijl
Gezonde leefstijl

Wil je het proces versnellen en je daarbij vitaal voelen, dan is het wel noodzakelijk om er bij te gaan sporten. Met de juiste type training werk je nog sneller naar een gezond lichaamsgewicht toe. Maar let op dat je het niet allemaal tegelijk oppakt en start met het aanpassen van de dagelijkse dingen!

Bewust beïnvloeden

Kortom, wil je je leven op de lange termijn beïnvloeden, concentreer je dan op de kleine, dagelijkse keuzes die je maakt. Zo ervaar je minder mentale weerstand en vervelende emoties. En zo kun je af en toe ook voor de minder gezonde variant kiezen. Zolang je je hier maar bewust van bent!

Aantal calorieën per activiteit

Wil je weten wat jij per activiteit verbrandt? Dat kun je eenvoudig uitrekenen met behulp van onderstaande tabel:

Neem de waarde uit de tabel x 3,5 x je gewicht en deel dit door 200. Je hebt dan het aantal calorieën dat je per minuut verbrandt met deze activiteit.

Slapen

0,9

Zitten

1,0

Boodschappen

2,3

Lichte huishoudelijke taken, afwassen

2,5

Hond uitlaten

3,0

Wandelen

3,3

Zwaardere huishoudelijke taken, ramen lappen, wassen, dweilen

4,3

Traplopen

7,7

Fietsen 20km per uur

6,4

Joggen (10 km/h)

8,0

Zwemmen, borstcrawl

9,8

 

Wil je weten hoeveel calorieën jij dagelijks verbrandt èn wat je exacte caloriebehoefte is? Neem dan contact op. Met de nulmeting brengen we jouw leefstijl in kaart en kun je starten deze bewust te beïnvloeden.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte!

×